google1bd320a70a84547c.html
 

Goed wonen terug naar af?


Flatgebouw genaamd "De verfdoos" model voor wederopbouw 1954. architect Allert Warners

Wat zou er eerst zijn? De schaarste, de overheidsbemoeienis? Wat of wie besluit dat er een beweging ontstaat waardoor wij met onze huidige mogelijkheden weer terug grijpen op het gedachtegoed van vroeger. In de ontwikkeling van nieuwe meubelen komen altijd vertalingen van eerder uitgewerkt design. Maar hoe komen wij nu toch met velen tegelijk terecht in bijvoorbeeld de jaren vlak na de tweede wereldoorlog.


Zijn het bepaalde maatschappelijke stromingen die ontwerpers inspireren?

De krapte op de woningmarkt nu en de oplossingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen om te zorgen dat de bronnen niet opdrogen. De multifunctionele mogelijkheden van bepaalde gebruiksvoorwerpen in het heden. Deze opvallende bewegingen zorgen die ervoor dat de Mid-century periode inspireerd?


Mid century modern 1933-1965


Na de oorlog hadden wij dringend behoefte aan woonruimte en door middel van hulp uit Amerika, "de Marshallhulp" kon de overheid onze beschadigde economie weer snel op gang helpen. Er werd druk gebouwd, kleine appartementen die zo praktisch mogelijk moesten worden ingericht. De overheid richtte een stichting op genaamd "Goed Wonen".

Goed Wonen na de oorlog werd volgens de overheid ingevuld met de doelstelling: het Nederlands interieur te bevrijden van wansmaak. In "de Verfdoos" in Amsterdam (zie foto) was een modelwoning door

de stichting ingericht.


Modern met lichte meubelen in een strakke indeling zouden de woningen en flats ten diensten maken voor de bewoners. Op deze manier zouden de bewoners het beste uit zichzelf kunnen halen. Zij werden een beter mens. De gebruikte materialen waren gebruiksvriendelijk zodat de huisvrouw meer tijd aan haar gezin kon besteden. Heel veel gebruiksvoorwerpen hadden verschillende functies. De firma's Gispen, Pastoe en Auping leverden de "verantwoorde meubels" volgens de stichting.



de Pinguïn, ontworpen 1953 voor Gispen, door Theo Ruth

Helaas was voor het gros van de Nederlanders deze merken te kostbaar, waardoor men andere keuzes maakte. De modellen van die tijd (zie de foto's) zoals bijvoorbeeld; De Pinguïn, van Gispen. De fauteuil bestaat uit slechts twee losse basiselementen die met een gevorkt einde in elkaar klikken, Zwaartekracht op zijn best! De Pinguïn is zelfs weer te koop in gelimiteerde oplage met een uniek oplagenummer.

Als je heel goed kijkt zie je details van deze modellen in onze huidige collecties weer een terugkeer maken.


Het lijkt qua vormgeving ook heel erg op scandinavisch design. Wellicht kijken zij ook naar onze ontwerpen vanuit de jaren 50. De ontwerpen uit deze jaren waren ook weer geïnspireerd door onder andere, de Finse ontwerper Alvar Aalto.


de U+N uit 1958 van Pastoe , Cees Braakman

De firma Pastoe stond bekend om zijn innovatieve productiemethoden van gebogen multiplex die zij toepaste op de geometrische kasten. De consument kon de kasten zelf schakelen tot een kast in elk gewenste maat. Het Amerikaanse duo Ray&Charles Eames werkte ook als een inspiratiebron voor Pastoe.


Zo zie je maar dat alles een bepaalde cyclus doormaakt. Je komt altijd weer iets bekends tegen. Maar toch net weer in een iets ander jasje.

retro van Zuiver op Maison et Object van 2018





Our Recent Posts

©2018 by The Real Stylguide. Proudly created with Wix.com